Uncategorised

 

Przygotowanie przed wyjazdem  do Irlandii
Młodzież przed wyjazdem na staż uczestniczyła w przygotowaniu  językowo- kulturowo- pedagogicznym. Zajęcia miały na celu przybliżenie kultury kraju partnera,  prezentowano przydatne informację odnośnie przygotowania się do wyjazdu, a także uczestniczyli w intensywnym kursie porozumiewania się w języku angielskim.
W ankiecie przeprowadzonej  po zakończeniu zajęć młodzież wysoko oceniła przydatność tego typu aktywności stażowej.

Przygotowania - prezentacja

Podróż
Młodzież zebrała się szumnie pod złotoryjskim ZOK  dnia 9 kwietnia 2018 r. punktualnie o godz. 12.00 ruszyli na lotnisko we Wrocławiu skąd odlatywał samolot irlandzkich linii  Ryanair. Samolot wylądował w Shannon, oddalonym o ok. 120 km od miejsca docelowego dla naszych stażystów.
Wrażeń było sporo,  humory dopisywały mimo opóźnień w locie i znacznie mniej korzystnej pogodzie.

Praca
Logistycy - układanie towaru na powierzchni sklepowej, segregacja odpadów  powstających podczas rozładunku oraz zmiany asortymentu, utrzymywanie czystości i porządku na powierzchni sklepowej, wypełnianie dokumentacji dotyczącej daty przydatności produktu, planowanie pracy, doskonalenie umiejętności pracy w zespole to główne zadania   jakie wykonywała młodzież ( 5 uczniów) w sieci sklepów TESCO  w Mallow.
Budowlańcy - roboty rozbiórkowe, remontowe  tj. układanie podłóg, malowanie, szpachlowanie, prace porządkowe na terenie budowy, a także uczestnictwo w obsłudze sprzętu budowlanego to dominujące zadania grupy ( 3 uczniów) budowlańców odbywających praktykę w firmie  Green Rock Home Construction w Cork
Mechanicy- Złotoryjscy  mechanicy opanowali pobliskie zakłady w okolicy , rozlokowani byli w firmach po dwie osoby, dwóch śmiałków miało praktyki bez wsparcia kolegi i to właśnie oni poddani byli największemu sprawdzianowi porozumiewania się w języku angielskim. Firmy, w których młodzież odbywała staż:
1 osoba - Rad Cars w Cork
1 osoba - O’Briens Garage w Mallow
2 osoby - Mallow Commercials Itd.
2 osoby - Kearys of Mallow Limited
2 osoby - Automax Garage  w Cork

Zakwaterowanie i wyżywienie
Młodzież zamieszkiwała w rodzinach irlandzkich  i tam też zasmakowała gościnności tego narodu. Zapewniono im pełne wyżywienie, a  otrzymane kieszonkowe mogli  przeznaczyć na lunch  ( godzinna przerwa w pracy na posiłek).

Kurs języka  angielskiego
Partner irlandzki zapewnił 20 godzinny kurs języka angielskiego. Młodzież otrzymała certyfikaty potwierdzające zaliczenie kursu na poziomie B2.

Kurs  Safe Pass
Dla uczniów budowlanki i mechanika zorganizowano kurs safe pass - odpowiednik polskiego BHP, tyle tylko że w Irlandii przestrzega się bardzo rygorystycznie. Dotyczy wszystkich pracowników, szczególnie jednak tych, którzy chcą rozpocząć pracę w branży budowlanej. Bez zrobienia Safe Pass nie można nawet wejść na teren budowy i spytać o jakąkolwiek pracę.

Kurs  tańca irlandzkiego
Uatrakcyjniając pobyt w malowniczym Mallow  Your international Training zorganizował dla naszych uczniów kurs tańca w   sali hotelu Hiberian w Mallow

Wycieczki
Bogaty program kulturowy przygotowany przez partnera irlandzkiego uatrakcyjnił pobyt naszych stażystów w Irlandii. Oprócz wycieczek pieszych po Mallow,  zwiedziliśmy:
- Cork jest drugą irlandzką metropolią z małym i skondensowanym centrum miasta. Dowiedzieliśmy się, że wiele zabytkowych budynków zostało w nim zniszczonych w latach 20. XX w. podczas walk niepodległościowych Irlandczyków.  Cork  położone jest w dolinie rzeki Lee.
- Moherowe Klify - dcinek klifowego wybrzeża Oceanu Atlantyckiego w zachodniej części Republiki Irlandii. Klify, zbudowane z wapieni i piaskowców, mają  około 8 km długości,  w najwyższym miejscu osiąga wysokość 214 m. Jedna z głównych atrakcji turystycznych Irlandii. Na ich szczycie wznosi się XIX-wieczna kamienna wieża – O'Brien's Tower, zbudowana jako atrakcja turystyczna i punkt obserwacyjny.
- Killarney – malowniczy spacer po  Parku  Narodowym Killarney, który słynie z : rezydencji Muckross ( XIX wiecznej posiadłości w stylu elżbietańskim); wodospadu Torc o wysokości 18 metrów; zamku Ross  oraz tzw. Spotkania Wód ( obszaru o charakterze ogrodu botanicznego z bogata subtropikalną roślinnością).
- Kinsale -  niewielkie miasteczko w południowej Irlandii (hrabstwo Cork) gdzie znajdują się ruiny fortów obronnych po obu stronach wejścia do portu - James Fort i Charles Fort

Pożegnanie
W ostatnim dniu przed wyjazdem odbyło się spotkanie podsumowujące odbyty staż zawodowy , młodzież poddana była badaniom ankietowym , wręczono uczniom certyfikaty potwierdzające odbyte praktyki zawodowe, a także udział w kursie językowym.
Żal było wracać …..

 

W okresie od 20 marca do 16 kwietnia 2011 r. kolejna grupa 30 osobowa, tym razem techników informatyków, realizowała projekt pt. "Mieszkaj w Polsce, pracuj w Europie" w Wielkiej Brytanii. Projekt dotyczył doskonalenia i rozwijania umiejętności praktycznych w dziedzinie technologii informatycznej oraz przygotowania młodzieży do przyszłej pracy jako "wolny strzelec" - freelancer pracy bez etatu, realizujący projekty witryn internetowych na zlecenie, z wykorzystaniem Internetu. Prace nad projektem rozpoczęliśmy we wrześniu 2009. Znaleźliśmy nowego partnera - firmę Tellus Group Ltd w Plymouth w Wielkiej Brytanii. Podjęliśmy bezpośrednią współpracę z Panią Katarzyną Sikorą, przedstawicielką firmy. W lutym 2010 r. złożyliśmy projekt do Narodowej Agencji programu Leonardo da Vinci i przystąpiliśmy do konkursu. Ogłoszenie wyników miało miejsce w czerwcu 2010 r. Ku wielkiej radości wniosek otrzymał pozytywną akceptację i środki pieniężne na jego realizację. Dnia 20 marca 2011 roku najlepsi informatycy, uczniowie klasy drugiej i trzeciej wyruszyli w największą dotychczasową przygodę swojego życia - wylecieli z lotniska we Wrocławiu do Anglii, aby tam odbyć 4-tygodniowy staż zawodowy w firmach zajmujących się branżą komputerową. Po przylocie do Londynu zostali przetransportowani autokarem do Portsmouth, malowniczej, nadmorskiej miejscowości na południu Wielkiej Brytanii. Następnie zostali zakwaterowani u rodzin brytyjskich i przydzieleni do różnych zakładów pracy. Od pierwszego dnia pobytu musieli przystosować się do nowych warunków związanych z zakwaterowaniem, miastem, sposobem transportu, zaznajomienia się z inną kulturą. W ciągu pierwszego tygodnia młodzież uczestniczyła w kursie językowym w szkole języka angielskiego doskonaląc swoje umiejętności komunikacyjne. Jednocześnie uczniowie postawili pierwszy krok w dorosłość - rozpoczęli praktyką zawodową. Młodzi informatycy naszej szkoły samodzielnie lub w niewielkich grupach podjęli swoją pierwszą pracę zawodową w firmach brytyjskich. Jedni składali komputery, wgrywali programy, inni zajmowali się naprawą sprzętu komputerowego, kolejni tworzyli bazy danych, a z kolei następni zajmowali się projektowaniem stron internetowych na zamówienie. Z wywiadów przeprowadzonych wśród pracodawców wiadomo, że nasi uczniowie spisali się "na medal". Przełożeni byli bardzo zadowoleni zarówno z poziomu jak i tempa wykonywanej pracy. Na szczególne wyróżnienie zasługują: Krzysztof Kosmala i Adrian Chmura - pracujący przy projektowaniu stron internetowych, następnie Adam Krupa, Łukasz Markiewicz, Mateusz Suchta i Marek Maciejewski - pracujący przy składaniu komputerów, Mateusz Krzemiński - pracujący przy katalogowaniu i tworzeniu baz danych oraz Mateusz Bałako i Mateusz Styś - pracujący bezpośrednio w handlu przy obsłudze klienta. Wspaniałym doświadczeniem było poznawanie kultury i zwyczajów panujących wśród mieszkańców. Należy dodać, że są to ludzie bardzo szanujący swój czas. Świetnie zaplanowany system komunikacji miejskiej sprawia, że ludzie w większości poruszają się autobusami, które w małych odstępach czasu kursują bardzo punktualnie. Niesamowita dbałość o zasady w sytuacjach codziennych, choćby zachowanie kolejki do zakupów i kultura wsiadania do środków transportu. Wejście do restauracji i pubów w godzinach wieczornych wyłącznie za okazaniem dowodu tożsamości i brakiem takiej możliwości dla osób w wieku poniżej 18 lat. Uczniowie goszcząc w rodzinach brytyjskich mieli okazję zaobserwować dyscyplinę rodziców wobec własnych dzieci przejawiającą się w jasnych zasadach wychowania. Duża różnorodność grup kulturowych uczy Brytyjczyków dużej tolerancji, co jest widoczne na co dzień. Nasi uczniowie twierdzą zgodnie, iż była to dla nich dobra szkoła życia.  Młodzież uczestniczyła w wielu wycieczkach krajoznawczych, z których oprócz zdjęć zabrała ze sobą piękne wspomnienia - zwiedzili m.in. Bath (z starożytnymi łaźniami rzymskimi), spędzili dwa dni w stolicy Anglii - Londynie, podziwiali mistyczny Stonehange oraz poznawali Portsmouth i okolice.

 

„Nowoczesny nauczyciel kluczem do sukcesu uczniów‘’
Dokumenty Europass–Mobilność - rozdane !!!

Na uroczystym apelu  z okazji ukończenia szkoły przez klasy maturalne, na scenie Złotoryjskiego Ośrodka Kultury i  Rekreacji nauczyciele  biorący udział w projekcie „Nowoczesny nauczyciel kluczem do sukcesu uczniów”, otrzymali z rąk Starosty Powiatu Złotoryjskiego Ryszarda Raszkiewicza oraz Dyrektora Zespołu Szkół Zawodowych Jana Kotylaka dokumenty Europass–Mobilność. Nasza szkoła już od lat stawia na dobrze wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną. Kurs języka angielskiego dla nauczycieli w Granadzie w Hiszpanii był nową formą zdobywania wiedzy i podnoszeniem kwalifikacji zawodowych nauczycieli. Europass–Mobilność to dokument, który jest kluczem do sukcesu naszych uczniów, ale także nauczycieli, którzy bardzo chętnie uczestniczą w takich przedsięwzięciach. 

Rozdanie dokumentów Europass–Mobilność

Tak promowaliśmy projekt podczas  "DNI  ZŁOTORYI – 2017r"

Promocja projektu  w prasie i na portalach internetowych.

Artykuł na e-legnickie

Wykorzystanie umiejętność językowych na lekcja - film do pobrania

 

W planowanym projekcie wezmą udział uczniowie Technikum Informatycznego Zespołu Szkół Zawodowych w Złotoryi, o specjalizacji: aplikacje internetowe oraz multimedia i grafika komputerowa. Odbędą 4-tygodniowy staż w Plymouth w Wielkiej Brytanii. Partnerem projektu jest Firma Tellus Group Ltd  zajmująca się obsługą projektów partnerskich.
Głównym celem projektu "Mieszkaj w Polsce, pracuj w Europie" jest doskonalenie i rozwijanie umiejętności praktycznych w dziedzinie technologii informatycznej, a w konsekwencji przygotowanie młodzieży do przyszłej pracy jako "wolny strzelec" - freelancer, pracy bez etatu, realizujących projekty na zlecenie, na odległość, z wykorzystaniem Internetu. Freelancerzy to przedstawiciele wolnych zawodów, osoby, które są specjalistami w swojej dziedzinie. Wolni strzelcy, którzy dobrze i szybko, realizują bez etatu zlecenia na odległość. Jest to nowa forma aktywności zawodowej ciesząca się dużym zainteresowaniem w Polsce, Europie jak i na świecie. Największą grupą osób wykonujących pracę w formie freelancingu są informatycy, programiści i specjaliści od grafiki komputerowej oraz marketingu i reklamy.
Praktyka zagraniczna umożliwi uczestnikom zdobycie pożądanych umiejętności praktycznych i doświadczenia niezbędnego do przyszłej pracy zawodowej, w tym również w charakterze freelancera. Uczniowie będą  rozwijać się pod "okiem" specjalistów brytyjskich, zdobywając nowe kompetencje zawodowe. W zespołach dwu osobowych będą realizować zadania polegające na  wykonaniu witryny internetowej dla konkretnego klienta.  
Najważniejsze cele projektu:

  • doskonalenie i rozwijanie wiadomości i umiejętności  z dziedziny informatyki w rzeczywistych warunkach pracy zawodowej w Unii Europejskiej

  • nabycie nowych doświadczeń zawodowych w zakresie projektowania witryn internetowych

  • poznanie nowych technologii związanych z rozwiązaniami sprzętowymi, programowymi w informatyce w krajach europejskich

  • rozbudzenie zainteresowania nowymi formami aktywności zawodowej, w tym pracą w charakterze freelancera

  • poznanie nowych form organizacji pracy w firmach informatycznych

  • doskonalenie umiejętności komunikowania się w języku angielskim

    rozwijanie zdolności interpersonalnych

  • rozwijanie umiejętności pracy w zespole

  • przezwyciężanie barier kulturowych

  • zwiększenie atrakcyjności absolwenta jako przyszłego pracownika, posiadającego kwalifikacje zawodowe rozszerzone o wymiar europejski i potwierdzone certyfikatami.

Realizacja projektu ma ogromne znaczenie zarówno dla uczestników jak i dla jego wnioskodawcy. W trakcie stażu uczniowie będą mogli poznać praktyczną stronę swojego przyszłego zawodu. Doskonalić i rozwijać wiadomości i umiejętności w zakresie swoich specjalizacji, tj. aplikacje internetowe oraz multimedia i grafika komputerowa poprzez realizację rzeczywistych zleceń w firmach zagranicznych. Poznać pierwszych swoich klientów i doświadczyć współpracy z nimi.  Są to bardzo ważne czynniki wpływające na poziom jakości przyszłych kwalifikacji absolwentów szkoły. Wzajemne kontakty  z pracownikami firm brytyjskich, ich klientami na pewno wpłyną na  wykształcenie takich cech osobowości jak: kreatywność, mobilność, zdyscyplinowanie. Zdobyte kompetencje zwiększą w przyszłości szanse uczestników stażu na rynku pracy. W dobie rozwijającego się kryzysu gospodarczego i rosnącego bezrobocia, jest to dla przyszłych absolwentów naszej szkoły, bardzo dobra forma aktywności zawodowej - poprzez samo zatrudnienie, założenie własnej działalności gospodarczej lub wykonywanie zleceń na umowę o dzieło, czy umowę zlecenie.
Szkoła jako wnioskodawca projektu osiągnie istotny cel, rozwój pozycji na lokalnym rynku edukacyjnym. Praktyka zagraniczna nie tylko wpłynie na  wzrost poziomu kształcenia zawodowego w Technikum Informatycznym, ale również na jego atrakcyjność. Planowany termin realizacji projektu - rok szkolny 2010/11.

 

W niedziele  09.07.2017r o 6:30 wylecieliśmy z Berlina do Malagi. Podróż przebiegła bez żadnych komplikacji i po ponad trzech godzinach lotu mogliśmy cieszyć się z szczęśliwego lądowania. Na lotnisku w Maladze przywitała nas Pani Aneta Sikora z "Celei", którą organizacja partnerska wyznaczyła na opiekuna naszego kursu. Po omówieniu spraw organizacyjnych autobusem udaliśmy się w stronę Granady. Na miejscu rozlokowaliśmy się w hotelu, a późnym popołudniem w ramach czasu wolnego wszyscy wybraliśmy się do rynku w Granadzie, gdzie mogliśmy podziwiać zabytkowy charakter tego przepięknego miasta. W poniedziałek rano o 9:00 zaczęliśmy pierwsze zajęcia z nauki języka angielskiego. Zostaliśmy podzielenia na dwie 6-osobowe grupy, którymi zajęli sie przesympatyczni "native-speakerzy" Samantha i Michael. Pięć godzin intensywnych zajęć upłynęło w miłej atmosferze i wszyscy bardzo zadowoleni zgodnie stwierdzili, że nie mogą doczekać się kolejnej porcji wiedzy w następnych dniach.

 

To już półmetek! Niewyobrażalne jak szybko minął tydzień. Czyja to zasługa? Bez wątpienia Międzynarodowego Centrum Edukacji Językowej - CELEI. Nauczyciele języka angielskiego są wspaniali - wspomniani wcześniej Michael i Samantha, do których dołączyła genialna Loi. Dodatkowym atutem jest miejsce, w którym oswajamy się z językiem angielskim. Granada wszystkich nas zachwyciła. Zajęcia kulturowe w Polsce oczywiście wspaniale zachęcały nas do poznania Hiszpanii, jednak to co zastaliśmy na miejscu przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Oczywiście na całość wrażenia mają wpływ głównie ludzie. Naszą opiekunką jest cudowna Aneta Sikora, która włada nie tylko językiem angielskim, ale również hiszpańskim i francuskim (oczywiście oprócz polskiego). Szkoła założona ok. 30 lat temu preferuje nowe techniki nauczania oparte na interaktywnych zajęciach językowych. Mogliśmy to sprawdzić przy okazji wizyty grupy młodych Amerykanów, z którymi prowadziliśmy krótkie konwersacje. Szkoła usytuowana jest w dzielnicy Albaicin, na wzgórzu, gdzie z placu Św. Mikołaja rozciąga się piękny widok na słynną Alahambrę.  Trzeba stwierdzić, że tydzień minął pracowicie i efektywnie. Za to czekała nas nagroda  weekendowe wycieczki do Sewilli i Nerhy. Sewilla to stolica Andaluzji, gdzie obejrzeliśmy piękny Plac Hiszpański, imponującą katedrę i bajeczne królewskie ogrody Alcazar, natomiast w Nerha spenetrowaliśmy jaskinię krasową z kalcytowymi naciekami, gdzie jedna miała wysokość ponad 30 metrów! Od poniedziałku znowu podejmujemy wyzwanie: "Z angielskim za pan brat"!

  

W dniu 21.07 2017r. zakończyliśmy udział w kursie języka angielskiego w Granadzie. Pobyt był dla uczestników niezwykłym przeżyciem, wspaniałym doświadczeniem oraz cudowną integracją. Nauka języka angielskiego trwała przez cały czas naszego pobytu, zajęcia zaczynały się o godzinie 9:00, a kończyły o 14:00, w sumie odbyło  się 50 godzin zajęć, to naprawdę sporo!!! Nawet zorganizowane wycieczki odbywały się w języku angielskim pod czujnym okiem Michaela i Samanthy oraz Arturo. Wolne chwile upływały nam na powtórkach i utrwalaniu materiału, to czy osiągnęliśmy nasz cel można było ocenić w ostatnim dniu nauki, kiedy przystąpiliśmy do egzaminu końcowego. Każdy z nas zajął pojedyncze miejsce z pięciostronicowym testem i starał sie jak najlepiej rozwiązać poszczególne zadania. Na szczęście wszyscy zdali  i na uroczystym, pożegnalnym obiedzie zostały rozdane przez naszych nauczycieli i Panią Anetę Sikorę CERTYFIKATY. Niełatwo Nam było rozstać się z tak wspaniałymi ludźmi, wspaniała organizacja ,ciekawe lekcje , przepiękne miasto  Granada, wniosły do naszego warsztatu pracy bogactwo niezapomnianych doświadczeń. Każdy z nas na pewno w jakiś sposób będzie chciał kontynuować naukę języka angielskiego, to bardzo pozytywne doświadczenie. Nawiązywanie kontaktów międzynarodowych, dzielenie się doświadczeniami z innymi pracownikami wpłynie pozytywnie na jakość kształcenia zawodowego. Doświadczenie zdobyte przez uczestników projektu oraz wzrost naszych kompetencji muszą znaleźć przełożenie na plan strategicznego rozwoju naszej szkoły.

Prezentacja z realizacji projektu